موسیقی در شعر م، سرشک با تکیه بر هزاره دوم آهوی کوهی
پایان نامه
- دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده معصومه فرج پور
- استاد راهنما محسن حسینی موخر عفت نقابی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1387
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
«تحلیل ساختاری شعر هزاره دوم آهوی کوهی»
شعر «هزاره دوم آهوی کوهی» یکی از اشعار محمدرضا شفیعیکدکنی است که شاعر سعی کرده است در آن، با استفاده از زبان ادبی فاخر، تناسب محکمی میان صورت و محتوا ایجاد کند. اصولا شعر، یک نیاز درونی است که در زبان شکل میگیرد و به فعلیت میرسد. زبانی که از امکانات و عناصر خاصی بهره برده و به درجه هنری رسیده است. در سایه کاربست همین عناصر و امکانات است که ساختار شعر، شکل میگیرد. بررسی ساختاری یک اثر ادبی ...
متن کاملساختار زبان شفیعی کدکنی در « هزاره ی دوم آهوی کوهی
در این مقاله، ابتدا با تکیه بر دو تعریف و توصیف دکتر شفیعی کدکنی از شعر، اولا" «زبان» به مثابهی یکی از عنصرهای سازنده و نیز بستری که «شعر چونان حادثهای در آن روی میدهد»، بررسی گردیده و ثانیا" به نقش ارتباطی و یگانه ساز آن در میان «نجواگر و شنونده»، اشاره شده است. بنابراین، مباحثی نظیر تفاوت زبان شعر و زبان روزمره، «نارسایی زبان در القای ما فی الضمیر»، «زبان و اندیشه» و «زبان و جامعه» به ا...
متن کامل«تحلیل ساختاری شعر هزارة دوم آهوی کوهی»
شعر «هزارة دوم آهوی کوهی» یکی از اشعار محمدرضا شفیعیکدکنی است که شاعر سعی کرده است در آن، با استفاده از زبان ادبی فاخر، تناسب محکمی میان صورت و محتوا ایجاد کند. اصولا شعر، یک نیاز درونی است که در زبان شکل میگیرد و به فعلیت میرسد. زبانی که از امکانات و عناصر خاصی بهره برده و به درجة هنری رسیده است. در سایة کاربست همین عناصر و امکانات است که ساختار شعر، شکل میگیرد. بررسی ساختاری یک اثر ا...
متن کاملجلوههای خاص موسیقایی تصویری و زبانی در هزاره دوم آهوی کوهی
مجموعه عواملی که زبان شعر را از زبان روزمره به اعتبار بخشیدن آهنگ و توازن امتیاز میبخشند و در حقیقت از رهگذر نظام موسیقایی سبب رستاخیر کلمهها و تشخص واژهها در زبان میشوند، گروه موسیقایی نامیدهاند. این گروه موسیقایی خود عوامل شناختهشدهای چون موسیقی بیرونی، کناری، درونی و معنوی دارد که کموبیش شناخته شده است و عوامل شناختهنشدهای نیز دارد که فقط قابل حس است و گاه تصویری است که علا...
متن کاملبرشهای درون مصراعی در شعر شفیعی کدکنی ( با تأکید بر هزارهی دوم آهوی کوهی)
چکیده:برشهای درون مصراعی یکی از تجلیات کمتر شناختهشدهی موسیقی شعر است که در صورت استفاده بجا از طریق ایجاد وقفهها و درنگهای موسیقایی در لابهلای مصراعهای شعری علاوه بر برجستهسازی زبان و نیز دیداری کردن شعر، طنین و آهنگ موسیقایی آن را نیز افزایش میدهد.شفیعی کدکنی بهخصوص در آخرین دفترهای شعریاش از این شیوه به شکل گسترد ه ای استفاده کرده است.در این پژوهش که باهدف بررسی برشهای درون مصراع...
متن کاملرویکردی به ارکان زیبا شناسی «هزاره دوم آهوی کوهی» و «آینه ای برای صداها»
آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد، ارکان زیبا شناسی در دو مجموعه شعری م. سرشک است. باید توجه داشت که وحدت و تناسب و توازن در تصویر آفرینی های سرشک نقش عمده ای ایفا می کنند. در حوزه زبانی خاصه در قسمت واژگانی و نحوی، ارکان و اصول علم زیبا شناسی برجستگی و زیبایی خاصی به اشعارش بخشیده است. این ویژگی ها به صورت کامل و منسجم در تمامی اشعارش به ویژه در هزاره ی دوم آهوی کوهی خود را به خوبی نما...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه تربیت معلم - تهران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023